Pn-pt: 8:00-18:00, Sob 8:00-13:00

Automatyczne skrzynie biegów stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych samochodach. Choć zapewniają komfortową jazdę, wymagają też regularnej obsługi, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Jednym z kluczowych elementów serwisu jest wymiana oleju. W tym artykule skupimy się na dynamicznej wymianie oleju, porównując ją z tradycyjną metodą statyczną i omawiając korzyści płynące z jej zastosowania.

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej – dlaczego warto?
Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej – dlaczego warto?

Metody wymiany oleju:

  1. Wymiana statyczna w naszym serwisie: Polega na grawitacyjnym spuszczeniu zużytego oleju z miski olejowej skrzyni biegów.
    Umożliwia wymianę jedynie ok. 30-50% oleju.
    Pozostały zużyty olej miesza się z nowym, co może negatywnie wpływać na jego właściwości.
    Jest to metoda tańsza i mniej skomplikowana, ale mniej efektywna.
  2. Dynamiczna wymiana oleju: Wykorzystuje specjalne urządzenie, które wymusza cyrkulację oleju w całym układzie skrzyni biegów.
    Umożliwia wymianę do 90-100% oleju.
    Zapewnia dokładne wypłukanie zanieczyszczeń i osadów ze wszystkich zakamarków skrzyni.
    Gwarantuje lepsze smarowanie i dłuższą żywotność skrzyni biegów.

Korzyści z dynamicznej wymiany oleju:

Płynna praca skrzyni biegów: Eliminuje szarpnięcia, opóźnienia i problemy z przełączaniem biegów.
Zwiększona żywotność skrzyni biegów: Zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom.
Lepsze osiągi: Skrzynia biegów pracuje bardziej efektywnie, co może prowadzić do zmniejszenia zużycia paliwa.
Mniejsze ryzyko kosztownych napraw: Regularna wymiana oleju dynamicznego pomaga uniknąć poważnych awarii skrzyni biegów.

Kiedy należy wykonać dynamiczną wymianę oleju?

W przypadku skrzyń automatycznych zaleca się wymianę oleju co 40 000 km.
W przypadku skrzyń DSG i CVT wymianę oleju należy przeprowadzać częściej, co 30 000 – 40 000 km.
W razie wystąpienia problemów z pracą skrzyni biegów, np. szarpnięć, opóźnień lub wycieków oleju.

Podsumowując temat Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej – dlaczego warto?:

Dynamiczna wymiana oleju jest zdecydowanie bardziej efektywna i korzystna dla automatycznych skrzyń biegów niż tradycyjna metoda statyczna. Zapewnia lepsze smarowanie, dłuższą żywotność skrzyni biegów i płynną pracę. Choć jest droższa od wymiany statycznej, to w dłuższej perspektywie może obniżyć koszty eksploatacji samochodu.

Dynamiczna wymiana oleju: Wykorzystuje specjalne urządzenie, które wymusza cyrkulację oleju w całym układzie skrzyni biegów.

Euromaster Zamość

Oleje do skrzyń biegów – rodzaje i zastosowanie

Olej przekładniowy to niezbędny element prawidłowego funkcjonowania skrzyni biegów. Odpowiada on za smarowanie elementów skrzyni, redukcję tarcia i zużycia, a także odprowadzanie ciepła. Dobór odpowiedniego oleju do danego typu skrzyni biegów ma kluczowe znaczenie dla jej żywotności i komfortu jazdy.

Rodzaje olejów do skrzyń biegów:

Ze względu na bazę olejową:

  • Oleje mineralne: Najtańszy i najprostszy rodzaj olejów. Są one produkowane z rafinowanej ropy naftowej. Oleje mineralne mają dobre właściwości smarne, ale ich lepkość może się zmieniać w zależności od temperatury.
  • Oleje syntetyczne: Produkty te są wytwarzane z syntetycznych związków chemicznych. Oleje syntetyczne mają lepsze właściwości smarne i termiczne niż oleje mineralne. Są one bardziej odporne na zużycie i starzenie.
  • Oleje półsyntetyczne: Mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Łączą one w sobie zalety obu typów olejów, oferując dobrą ochronę skrzyni biegów w rozsądnej cenie.

Ze względu na zastosowanie:

  • Oleje do skrzyń biegów manualnych: Te oleje mają za zadanie smarować koła zębate i synchronizatory w skrzyni biegów manualnej. Ich lepkość jest zazwyczaj niższa niż w przypadku olejów do skrzyń automatycznych.
  • Oleje do skrzyń biegów automatycznych: Te oleje są bardziej złożone niż oleje do skrzyń manualnych. Oprócz smarowania elementów skrzyni biegów, odpowiadają one również za przenoszenie mocy i sterowanie pracą skrzyni.
  • Oleje do przekładni hipoidalnych: Te oleje są przeznaczone do smarowania przekładni hipoidalnych, stosowanych m.in. w tylnych mostach napędowych. Zawierają one dodatki EP (Extreme Pressure), które zapewniają ochronę przed zużyciem w warunkach wysokiego ciśnienia i obciążenia.

Oznaczenia olejów do skrzyń biegów:

Oleje do skrzyń biegów są oznaczane za pomocą dwóch klasyfikacji:

  • Klasyfikacja SAE: Klasyfikacja ta określa lepkość oleju w różnych temperaturach. Im wyższa liczba, tym większa lepkość oleju.
  • Klasyfikacja API: Klasyfikacja ta określa poziom jakości oleju. Oleje do skrzyń biegów manualnych są oznaczane symbolami GL-4 i GL-5, a oleje do skrzyń automatycznych symbolami ATF.

Dobór odpowiedniego oleju do skrzyni biegów:

Wybór odpowiedniego oleju do skrzyni biegów zależy od kilku czynników:

  • Typ skrzyni biegów: Manualna, automatyczna, hipoidalna.
  • Moment obrotowy silnika: Im wyższy moment obrotowy, tym wyższa powinna być klasa API oleju.
  • Warunki eksploatacji: Jazda w terenie, holowanie przyczepy, wysokie temperatury.

Najlepiej dobrać olej do skrzyni biegów zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Informacje na temat odpowiedniego oleju można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.

Zaufaj specjalistom Euromaster Zamość!

Nasz serwis oferuje profesjonalną usługę dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach automatycznych. Doświadczeni mechanicy dobiorą odpowiednią metodę do Twojego samochodu i zastosują wysokiej jakości oleje renomowanych marek.